Klantenservice
058 - 288 79 14

Opmars zonnepanelen bedreigt energiebedrijven

Gepubliceerd:

De snelle groei van het aantal zonnepanelen in Nederland vormt een bedreiging voor de traditionele energiebedrijven. In 2030 zal de totale capaciteit aan zonnestroom voldoende zijn om te voorzien in maar liefst de helft van de piekvraag naar energie. 
Dat consumenten met de panelen hun eigen stroom produceren, dwingt de energiebedrijven tot een significante aanpassing van hun rol. Dat schrijft Roland Berger Strategy Consultants in een rapport. Slechts 1 procent van alle zonnepanelen in Europa is eigendom van energiebedrijven. ‘Projectontwikkelaars, investeerders, huishoudens en midden- en kleinbedrijven met zonnepanelen: ze beconcurreren de energiebedrijven allemaal’, zegt Arnoud van der Slot, partner van het Amsterdamse kantoor van Roland Berger.

Vertienvoudiging
Eind 2014 hadden 250 duizend huishoudens en bedrijven in Nederland gezamenlijk voor 1 gigawatt aan zonnepanelen op hun dak staan. Het vermogen aan zonnestroom is vergelijkbaar met dat van de twee kolencentrales op de eerste Maasvlakte en zal tot 2030 bijna vertienvoudigen. Dan kunnen de zonnepanelen voorzien in 8 procent van de Nederlandse elektriciteitsbehoefte, een vertienvoudiging ten opzichte van nu.

Tweerichtingsverkeer
‘Daardoor is er steeds minder sprake van eenrichtingsverkeer op de energiemarkt,’ zegt Ward van den Berg, energie-expert bij Roland Berger. Behalve de energiebedrijven kunnen nu ook eigenaren van zonnepanelen elektriciteit leveren aan het net. ‘Er zal steeds meer uitwisseling van elektriciteit plaatsvinden in een decentraal systeem. Huishoudens zullen soms producent en dan weer consument zijn.’

Marktverstoring
Nederland loopt met zonne-energie wel achter op de rest van Europa, waar zonnepanelen in 2030 in 12 procent van de energiebehoefte kunnen voorzien. Duitsland zal tegen 2030 voor bijna 70 gigawatt aan zonnepanelen hebben. Dat is veel meer dan de energievraag in dat land. Op zonnige dagen zal het overschot aan elektriciteit naar Nederland toestromen. Ook dat zal de elektriciteitsmarkt verstoren. Daarnaast zijn energiebedrijven in Nederland ook actief in de rest van Europa. Zij voelen de impact van zonne-energie en moeten daarom hun bedrijfsvoering aanpassen, ook in Nederland.

Sneller dan voorspeld
De opmars van de zonnepanelen gaat veel sneller dan gevestigde energie-instituten en organisaties als Greenpeace hebben voorspeld. Dat heeft volgens Roland Berger twee oorzaken: de prijs van zonnepanelen is harder gedaald dan verwacht, waardoor de aanschaf steeds rendabeler wordt. Nederlandse huishoudens betalen voor een kilowattuur zonnestroom al 8 cent minder dan voor stroom uit het elektriciteitsnet. Daarnaast spelen technologische ontwikkelingen in de batterij-industrie en home automation de groei van het aantal zonnepanelen in de kaart. Eigenaren van zonnepanelen kunnen hierdoor de opgewekte energie steeds beter zelf benutten.

Rol energiebedrijven
Toch is de rol van de energiebedrijven verre van uitgespeeld, zegt Van den Berg. ‘Ze moeten zich er alleen op voorbereiden dat er minder vraag naar energie komt, vooral in de markt voor huishoudens, waar de hoogste marge zit. Ze hebben flexibeler centrales nodig die snel kunnen inspelen op pieken in vraag en aanbod.’ Energiebedrijven kunnen ook een rol spelen als matchmaker tussen vraag en aanbod. Van der Slot: ‘Hun toegang tot en ervaring met klanten komt daarbij van pas.’
Opmars zonnepanelen bedreigt energiebedrijven

Nieuwsarchief

11 Jun '13

Uw eigen regionale installateur